Aku Seorang Penyanyi

During daytime aku seorang perpustakawan yang berkhidmat secara adil dan tegas. Tetapi ramai yang tak tau aku juga boleh bernyanyi. Mungkin vokal aku tidak sesedap penyanyi profesional, memandangkan aku tak pernah menjalani sebarang latihan profesional, tetapi kategori suara aku setakat boleh dengar.

Aku mulai menyanyi secara serius setelah aku lahir baru sekitar 7-8 tahun lepas. Ramai jugak yang terkejut melihat aku bernyanyi kerana aku seorang yang agak pendiam. But I felt good when it come to singing... it just feels good. I never have any technique to stretch my vocal except from listening to professional singers such as Mariah Carey, Whitney Houston, James Taylor, Anuar Zain, Richard Marx, Celine Dion, etc.

Aku sangat terpengaruh dengan gaya nyanyian gospel orang kulit hitam yang begitu bersemangat memuji Tuhan dan pernah memasang impian seperti nyanyian seperti Sound of Music (lakonan Julie Andrews) sewaktu aku kecil. Aku sangat terkagum bila menonton dan mendengar nyanyian mereka. Bila aku meningkat remaja, aku mulai terpengaruh dengan Sisters Act (lakonan Whoopi Goldberg) dan terlibat dengan carolling and choir bagi gereja bila tiba Christmas. Lakonan Whoopi Golberg yang berkarektor membuatkan aku merasakan untuk menjadi penghibur yang meluahkan perasaan lewat nyanyian.

As time goes by, angan-angan aku progress ke peringkat yang lebih menarik. Aku mulai berminat untuk bernyanyi di dalam praise and worship. Tetapi bukan di barisan hadapan cuma sebagai penyanyi latar (aku tak punya keberanian bila berada di hadapan).

Akhirnya, tahun ini aku di angkat sebagai pemimpin pujian. Aku makin jatuh cinta dengan dunia nyanyian dan berharap untuk berlatih secara profesional dengan belajar teknik-teknik yang mampu memperluaskan pengalaman aku. Aku juga berkerinduan untuk mengajar dengan pengalaman yang aku timba.

Bila
bernyanyi menyenangkan Tuhan, aku merasa cukup puas dan dipuaskan. Tidak dapat aku ungkapkan bila jemaat merasakan pengamalan indah bersama hadirat Tuhan sewaktu Pujian & Penyembahan dan setiap bait yang disampaikan adalah pengalaman peribadi aku bersama Tuhan.

Sewaktu aku jamming

Aku sebagai Perpustakawan

Menyanyi secara suka-suka di pelbagai acara (yang nie majlis perkahwinan)

Praise & Wroship sebagai penyanyi latar

Tekad aku cuma satu, lakukan yang terbaik di setiap perkara yang dipercayakan

Terlibat untuk acara carolling

Formal performances

In big events

In group

In practices... just do the best.. For Him.

Those yang pernah latihan bersama saya knows how different bila sekadar menyanyi dan menyanyi untuk DIA... You are awesome in Your place

Popular posts from this blog

Majlis Ofis Tertutup (October 16, 2009)

PRAY FOR THE HEALING WATERS

Seminar Praise and Worship, “Leading In Power Worship” (June 19, 2010)