Perihal Menghormati Orang

Nothing Is Impossible dalam mode yang penat sesangat. Otak ni dah malas asyik buat aktiviti memerah otak dari awal tahun sampai lah sekarang ni. Semalam (21 Disember) sibuk dengan appraisal Key Result Area (KRA) anak buah dan aku sendiri. Lega bila dapat respon yang positif daripada orang atasan, tapi risau juga sebab aku tau yang aku ni kekurangan markah daripada yang satu tu yang mampu membantu aku mendapat markah BEST.

Terus terang, awal tahun 2009 aku ada dengar macam2 cerita yang tak sedap, kaki bodeklah, itulah inilah. Tahun-tahun sebelumnya apa kurang juga, banyak yang aku kena hadapi, khususnya bila kita berbeza daripada orang lain. Biarkanlah... Prinsip aku, hormatilah orang lain sepertimana engkau ingin dihormati. Buruk2 mana pun perangai, tanggapan dan kata2 orang, aku harus hormati:

1. Kerana kita sama rakyat Malaysia dan negara demokrasi, bebas untuk membenci dan dibenci. Tapi aku pilih mengasihi.

2. Mereka semua berasal daripada latar yang berbeza, maka janganlah kita cuba guna acuan yang kita biasa guna di keluarga kita untuk menegakkan sesuatu yang berbeza untuk cara dia dibesarkan (nama bapa pun dah lain). Kita belajar menerima orang lain seadanya.

3. Biar pun kita mungkin tidak sama kepala, kita berusaha mencari satu titik persamaan, iaitu menghormati orang apa adanya.

4. Mereka semua senior2 aku. Hebat mana pun aku, aku tak boleh membelakangkan orang. Prinsip yang harus aku pegang. Kadang-kadang perkara-perkara yang kecil pun akan aku refer dengan senior aku ataupun bos aku, bukan untuk bodek orang atasan kita, tapi itulah aturan bekerja, kita harus tau sapa orang atas kita, bawah kita, tepi kita dan apa yang boleh kita buat dan tidak. Kadang2 apa yang kita ndak buat, dorang dah buat, maka penting untuk mendapat pandangan orang. Pandangan positif atau negatif itu lain kira. Etika bekerja.

5. Aku tak reti nak benci-benci, dengki2, khianat2, kutuk2, bodek2. Itulah aku di dalam dan di luar. I love to work in positive environment, boleh concentrate lebih.

6. If you have anything against me or you would like to inform me, direct to me please!! Jangan guna third party. Selfish, childish, immature, unethical dan aku tak makan orang. Aku manusia yang boleh terima teguran, tp janganlah main sindir2 dan berlalu pergi. Hek eleh... aku takda perasan ke? Reminder: orang yang sebegitu belum tentu sanggup disindir.

7. Jesus thought me to love one another as I love myself. Forgive and move on.

8. Aku tak malu mengaku yang aku salah.. sebab aku bukan hipokrit

9. Aku tak malu mengaku aku tak tau.. lebih elok daripada aku buat tak tau tapi result takda.

10. Belajar menghormati budaya orang, agama orang, adat resam orang. Tak semestinya kalau engkau nak tau agama orang terus murtad. Itu tandanya kita sanggup bertoleransi dan cuba untuk tidak melakukan ataupun melanggar sensitiviti orang. Jesus also the same way, dia tak kawan dgn orang yg perasan alim, tapi dia bergaul dgn orang berdosa. Tapi Jesus tetap menegur apa yang salah... He loves us with unconditional love.

11. Aku tak kesah sapa orang tu, bila ada sesuatu melibatkan kerja, kerja itulah yang utama bukan aku. Peribadi letak tepi. Be a team player dan bukan berebut nak jadi leader.

12. Aku ni mamat yang kurang bercakap. Bila berkumpuldgn orang suka bercakap, aku lbh rela dengar. Kalau semua dok pot pet pot pet. Sapa pulak yang nak dengar?

13. Do not abandon me... if I am heavy for you to lift up, don't throw me out of the boat, but instead bagilah saya pelampung untuk meringankan beban. Everybody have their own potential, as a leader, it only depending own your leadership to carry all your worker. My friend once said,"Sapalah aku ni Jim untuk terlibat dalam apa2 aktiviti" I trully understand on not being accepted by community.. I am trully understand dear. Being accepted is part of ritual honoration in any culture, community or civilization. Bila masyarakat menerima kehadiran seseorang yang asing, maka mereka merasa sense of belonging dan diperhatikan. Abraham Maslow di dalam Maslow's hierachy of needs menerangkan , untuk seseorang mendapatkan seft esteem dan belajar menerima diri, sense of belonging itu sangat penting untuk dipupuk. Masyarakat sahaja belum cukup, pemimpin2 juga harus turun (merendahkan levelnya) melakukan hal yang sama. Penerimaan seorang pemimpin lebih afdal dan memberikan impak yang besar. Nobody is greater than somebody, all are equal.

14 "If I then, your Lord and Teacher, have washed your feet, you also ought to wash one another’s feet. 15 For I have given you an example, that you should do as I have done to you. 16 Most assuredly, I say to you, a servant is not greater than his master; nor is he who is sent greater than he who sent him. 17 If you know these things, blessed are you if you do them."
John 13:14-17

14. Aku tak pandai minta apa2 kerja (kadang2 perlu juga untuk menyelesaikan masalah di peringkat awal) Aku lebih tekankan kepercayaan. Sekiranya anda percaya saya boleh melakukan, maka itu adalah satu tanggungjawab yang harus dipikul dan kepercayaan yang wajid dilaksanakan. It a signal of trust and green light to empower you with responsibility. Orang yang Takut akan Tuhan pasti menjalankan setiap amanat yang diberikan kepadanya dengan sungguh-sungguh. Aku pernah berkata, "Aku harus berusaha untuk mendapatkan kepercayaan anda. Begitu susah sekali." Tanpa restu seorang pemimpin, maka kerja tersebut tidaklah diberkati. Melakukan sesuatu tanpa izin dari Bapa, maka sia2.

Hakim-hakim 13:5
"Sebab engkau akan mengandung dan melahirkan seorang anak laki-laki; kepalanya takkan kena pisau cukur, sebab sejak dari kandungan ibunya anak itu akan menjadi seorang nazir Allah dan dengan dia akan mulai penyelamatan orang Israel dari tangan orang Filistin."

Aku berdoa agar segala jerih payah aku berkenan di hadapanNYA. Menjadi korban dan wangi-wangian yang menyenangkan.

Popular posts from this blog

Majlis Ofis Tertutup (October 16, 2009)

PRAY FOR THE HEALING WATERS

Seminar Praise and Worship, “Leading In Power Worship” (June 19, 2010)