Cerita Tentang IMAN

Cute little Faith

This dog was born on Christmas Eve in the year 2002. He was born with 2 legs - He of course could not walk when he was born. Even his mother did not want him. His first owner also did not think that he could survive and he was thinking of 'putting him to sleep'. But then, his present owner, Jude Stringfellow, met him and wanted to take care of him. She became determined to teach and train this little dog to walk by herself. She named him 'Faith'.

Anjing ini dilahirkan pada malam Krismas pada tahun 2002. Dia dilahirkan dengan hanya 2 kaki - sudah pasti anjing ini tidak dapat berjalan ketika dilahirkan. Ibu kepada anjing tersebut juga tidak mahu akannya. Malah pemilik pertama anjing ini juga beranggapan bahawa anjing tersebut tidak akan mampu hidup dan pernah terfifir untuk menamatkan hidupnya. Tetapi, pemiliknya yang sekarang, Jude Stringfellow, dipertemukan dengannya dan ingin menjaganya. Pemiliknya bersungguh untuk mendidik dan melatih anjing kecil ini. Maka anjing ini dinamakan 'Faith' (Iman).


Faith is following his master

In the beginning, she put Faith on a surfboard to let him feel the movement. Later she used peanut butter on a spoon as a lure and reward for him for standing up and jumping around. Even the other dog at home encouraged him to walk.

Pada permulaannya, pemilik anjing tersebut meletakkan Faith pada papan luncur untuk membiasakannya dengan pergerakan. Kemudian dia menggunakan mentega kacang yang diletakkan pada sudu sebagai umpan dan hadiah untuk Faith yang berdiri dan melompat. Malah anjing-anjing lain yang berada di rumah tersebut memberikan semangat untuk Faith berjalan.

Amazingly, only after 6 months, like a miracle, Faith learned to balance on his hind legs and to jump to move forward. After further training in the snow, he could now walk like a human being.

Luarbiasanya, selepas tempoh 6 bulan, seperti mukjizat, Faith telah belajar untuk mengimbangi dua kakinya dan melompat ke hadapan. Setelah latihan yang berterusan di dalam salji, Faith mampu berjalan seperti manusia.

Faith presence attract people attention

Even the baby amazed with Faith physical ability


People is helping Faith by pushing the doors


Faith loves to walk around now. No matter where he goes, he attracts people to him. He is fast becoming famous on the international scene and has appeared on various newspapers and TV shows. There is now a book entitled 'With a Little Faith' being published about him. He was even considered to appear in one of Harry Potter movies.

Faith gemar untuk bersiar-siar. Walau di mana sahaja dia pergi, pasti kehadirannya menarik minat orang kepadanya. Faith menjadi terkenal dalam sekelip mata di peringkat antarabangsa dan pernah tampil di pelbagai suratkhabar dan rancangan TV. Malah sekarang ada sebuah buku diterbitkan bertajuk "With A Little Faith' (Bersama Si Kecil Faith) yang menceritakan tentang kisah hidupnya. Faith juga pernah dicadangkan untuk tampil di salah satu siri filem Harry Potter.

Faith became center of attention and living motivator

His present owner Jude Stringfellew has given up her teaching post and plans to take him around the world to preach 'That even without a perfect body, one can have a perfect soul'.

Pemiliknya sekarang, Jude Stringfellow, membuat kata putus untuk berhenti melatihnya dan merancang membawanya mengelilingi dunia untuk membawa mesej; 'Walaupun tidak mempunyai tubuh yang sempurna, seseorang juga boleh memiliki jiwa yang sempurna'.

Faith also care for others

Faith is loyal to his master

Despite with his disabilities Faith is living the life with pride, courage, obedient and fun

In life there are always undesirable things, so in order to feel better you just need to look at life from another direction.

Di dalam hidup pasti selalu ada perkara yang tidak diingini, untuk mendapatkan hidup yang lebih baik, kita harus melihat hidup kita daripada sudut yang lain.

I hope this message will bring fresh new ways of thinking to everyone and that everyone will appreciate and be thankful for each beautiful day. Faith is the continual demonstration of the strength and wonder of life.

Saya berharap mesej ini akan memberikan satu nafas baru untuk kita dan semua orang akan menghargai serta berterima kasih setiap hari bagi hidup yang indah ini. Iman adalah latihan berterusan yang menjadi ukuran kekuatan dan mukjizat di dalam kehidupan.

Rencana ini disumbangkan oleh Fressela Stephen dan diterjemahkan oleh Nothing Is Impossible



Apa aku kata:
Kita bagaimana? Bersungut tidak sudah-sudah... Ini saya tak boleh... Itu saya tidak mampu... Lebih baik tukar badan dengan anjing!!

Bentuk kami Tuhan... Ampunilah kami agar terus berlatih melangkah dengan iman. Ampuni kami yang sentiasa beranggapan kami tidak mampu, tidak boleh, padahal kami belum mencuba dan kurang percaya.

Popular posts from this blog

Majlis Ofis Tertutup (October 16, 2009)

PRAY FOR THE HEALING WATERS

Seminar Praise and Worship, “Leading In Power Worship” (June 19, 2010)